- utveckla sin förmåga att utforska
och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av
världen (ge)
- göra geografiska analyser av omvärlden och värdera
resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder
och tekniker (ge)
- analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika
tolkningar och bruk inom dessa (re)
- analysera hur religioner påverkar och
påverkas av förhållanden och skeenden i samhället (re)
- reflektera över livsfrågor och sin egen
och andras identitet (re)
- analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala
samhällsfrågor ur olika perspektiv (sh)
- söka information om samhället från
medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet
(sh) (sv)
- reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer,
arbetssätt och beslutsprocesser. (sh)
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift (sv)
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (sv)
I korthet kommer enOVerkligresa att vara
en fiktiv resa till ett par resmål i Asien. Eleverna åker tillsammans i grupp
till olika resmål för att uppleva, informera och lösa olika uppdrag. Uppdragen
och upplevelser kommer att publiceras på gruppernas enskilda
bloggar.
Arbetssättet kommer att variera. Jag och
Maria har en del baslektioner där de får baskunskaper kring till exempel
hinduism och buddhism, hur man kan använda olika geografiska verktyg för att
förstå olika livsvillkor, hur man får använda sig av bilder på internet, vad
mänskliga rättigheter innebär och kunskaper om de globala målen och hur man kan
arbeta för dem. Detta varvas med gruppövningar, uppdrag för gruppen och
enskilda uppdrag.
Under resans gång kommer jag att pröva
deras kunskaper genom att t ex ge dem en analyserande och resonerande uppgift
kring det vi precis har tränat och arbetat med. På den här ”Om-sidan” kommer
jag att publicera exempel på elevuppdrag och annat som kan vara intressant för
lärare att ta del av.
Jag ser framemot en spännande resa
tillsammans med Maria Schedvin och eleverna i 6D och 6E!
/Heléne Nyrén
Här publiceras olika uppdrag under resans gång för lärare som är intresserad av tips:
Indien: Det första uppdraget
Mumbai, Kolkata, Chennai och Delhi - enskilda uppdrag
Det andra gruppuppdraget
Enskilda uppdrag: Vietnam, Burma, Malaysia, Kina, Japan, Nepal, Thailand och Kambodja
Inför bedömningsuppgiften: En Overklig resa - vad ska du kunna?
Bedömningsuppgift för kunskapskraven i samhällskunskap och geografi. (OBS! Eleverna får använda källorna: världskoll, google earth, livetslotteri, landguiden och globalis - dvs de källorna de främst har använt sig av under projektet)
Mumbai, Kolkata, Chennai och Delhi - enskilda uppdrag
Det andra gruppuppdraget
Enskilda uppdrag: Vietnam, Burma, Malaysia, Kina, Japan, Nepal, Thailand och Kambodja
Inför bedömningsuppgiften: En Overklig resa - vad ska du kunna?
Bedömningsuppgift för kunskapskraven i samhällskunskap och geografi. (OBS! Eleverna får använda källorna: världskoll, google earth, livetslotteri, landguiden och globalis - dvs de källorna de främst har använt sig av under projektet)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar