Om projektet

EnOVerkligresa är det avslutande arbetsområdet för 6D och 6E på Oxievångsskolan i ämnena svenska, religion, samhällskunskap och geografi.  Det finns flera syften med arbetsområdet, där eleverna ska ges förutsättningar att:

- utveckla sin förmåga att utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen (ge)
-  göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker (ge) 
-  analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa (re)
- analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället (re)
- reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet (re)
-  analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv (sh)
- söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet (sh) (sv)
-  reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser. (sh)
-  formulera sig och kommunicera i tal och skrift (sv)
-  anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (sv)

I korthet kommer enOVerkligresa att vara en fiktiv resa till ett par resmål i Asien. Eleverna åker tillsammans i grupp till olika resmål för att uppleva, informera och lösa olika uppdrag. Uppdragen och upplevelser kommer att publiceras på gruppernas enskilda bloggar.  

Arbetssättet kommer att variera. Jag och Maria har en del baslektioner där de får baskunskaper kring till exempel hinduism och buddhism, hur man kan använda olika geografiska verktyg för att förstå olika livsvillkor, hur man får använda sig av bilder på internet, vad mänskliga rättigheter innebär och kunskaper om de globala målen och hur man kan arbeta för dem. Detta varvas med gruppövningar, uppdrag för gruppen och enskilda uppdrag.

Under resans gång kommer jag att pröva deras kunskaper genom att t ex ge dem en analyserande och resonerande uppgift kring det vi precis har tränat och arbetat med. På den här ”Om-sidan” kommer jag att publicera exempel på elevuppdrag och annat som kan vara intressant för lärare att ta del av.


Jag ser framemot en spännande resa tillsammans med Maria Schedvin och eleverna i 6D och 6E!

/Heléne Nyrén



Här publiceras olika uppdrag under resans gång för lärare som är intresserad av tips: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar